
BALTIC LANGUAGE BROADCASTING: 
ÉMIGRÉ POLITICS AND AMERICAN 

COLD WAR RADIOS
Jonathan H. L’Hommedieu

Instructor of History, Armstrong Atlantic State University.
E-mail: jonathan.lhommedieu@armstrong.edu

Due to policy and budget constraints, broadcasts in the Estonian, Latvian, 
and Lithuanian languages were initially excluded from the American-spon-
sored Radio Free Europe (RFE) and Radio Liberty (RL). From 1950 until 
1976, when Baltic language RL broadcasts finally commenced, Baltic postwar 
exiles and émigrés began a lobbying campaign in the United States on be-
half of such programs. This article examines the relationships that developed 
between leading Baltic organizations in exile and American politicians and 
officials involved in Cold War broadcasting. A central theme includes the 
importance of a generational change within émigré communities in the Uni-
ted States and how this influenced the understanding of the ties between the 
émigrés and their homelands.

Key words: Émigré and exile politics, Cold War broadcasting, Détente, Uni-
ted States Congress, nonrecognition policy.

Commemorating the forty-eighth anniversary of the 1939 Molo-
tov-Ribbentrop Pact, Estonians, Latvians, and Lithuanians gathered 
in their respective capitals on 23 August 1987 to remember Joseph 
Stalin’s victims and sing songs connoting national independence. 
This occasion marked the first time when the Soviet authorities per-
mitted such open demonstrations without interruption in the Baltic 
republics.1 At the time, activists in the Baltic republics did not real-
istically believe that these demonstrations would lead to national in-
dependence, but believed it was possible to push for “greater demo
cracy and political rights within the existing system.”2 This episode, 
however, demonstrates the perceived threat that the Soviet authorities 
believed emanated from Western broadcasts in the Baltic languages. 

The Role of Diaspora Latvians and Latvian Communities 
in National and International Politics  

since the mid-19th Century



95

Leading up to, and following the demonstrations, Soviet officials 
accused “Western radio voices [..] of instigating the demonstrations” 
and maintained that the broadcasts were a direct interference in 
the domestic affairs of the Soviet Union.3 Two weeks prior to the 
commemorations, Baltic activists informed Western broadcasting 
agencies through dissidents, which resulted in American-sponsored 
Voice of America (VOA) and Radio Free Europe (RFE), as well as 
Vatican Radio broadcasting news of the planned demonstrations in 
the Estonian, Latvian, and Lithuanian languages. Latvian activist 
Jānis Rožkalns, talking about the demonstrations, claimed, “It’s hard 
to say for sure, but I don’t believe it would have been possible with-
out Western radio.”4 Ironically, it may not have been the Western 
radio broadcasts that turned out thousands of people from Tallinn 
to Vilnius, but the strong reaction by the Soviet press. Demonstra-
tors interviewed in Vilnius stated they had learned about the events 
not from radio broadcasts, but the “denunciations in the local and 
national press.”5

Following the restoration of independence to the Baltic States 
in 1991, many prominent politicians gave credit to American-spon-
sored broadcasting, particularly RFE for assisting during the tran-
sition from Soviet constituent republics to liberal, democratic, and 
capitalist nations. Former Estonian President Lennart Meri stated 
before the United States Congress in 1999 that “I am convinced that 
the broadcasting by itself prevented Moscow from taking even more 
radical steps against our national movement and thus set the stage 
for the recover of our independence as well as the dissolution of the 
Evil Empire as a whole.”6 During the majority of the Soviet occupa-
tion, however, RFE did not broadcast in the Estonian, Latvian, or 
Lithuanian languages. It was not until 1975 that Radio Liberty (RL), 
which was the corresponding broadcasting station to the Soviet 
Union, began such broadcasts. This article will examine the political 
activism of Baltic émigrés residing in the United States and the ini-
tiation broadcasts in the three Baltic languages. From the moment 
that the Baltic languages were initially excluded from RFE and RL, 
politically active exiles and émigrés lobbied American officials for 
a favorable policy decision concerning these broadcasts. This ar
ticle argues that during the period of Détente in the late 1960s and 

Baltic Language Broadcasting



96

early 1970s, Baltic émigré organizations in the United States suc-
cessfully lobbied on behalf of Baltic language broadcasts over RL 
due to not only a number of important dynamics concerning the 
broadcast institutions that changed, but also the manner in which 
a new generation of Baltic political activists engaged in lobbying  
activities.

American-sponsored radio broadcasts to East Europe and the 
Soviet Union during the Cold War was based on two methods. The 
Voice of America (VOA) was the official broadcasting station of the 
United States. Even though the VOA sought to maintain its credi
bility through reporting the news “fairly and honestly,” it did have 
bold ambitions of capitalizing on vulnerabilities within the Soviet 
thought control system.7 Additionally, there were two private broad-
casting companies that received covert funding from the CIA that 
allowed postwar exiles from Eastern Europe and the Soviet Union to 
directly communicate with their compatriots behind the Iron Cur-
tain. The National Committee for a Free Europe (NCFE) began RFE 
in 1950 with initial broadcasts to Czechoslovakia on 4 July. During 
the following years, these broadcasts that included news, political 
analysis, and cultural information expanded to include Romania, 
Hungary, Poland, and Bulgaria.8 Radio Liberty was responsible for 
broadcasts to the Soviet Union and was created by the American 
Committee for the Liberation of the Peoples of Russia (Amcomlib)  
in 1953. 

After the establishment of the NCFE in 1949, politically active 
exiles from the Baltic States, like other parts of Eastern Europe hoped 
to work with the new organization to help hasten the demise of the 
Soviet occupation of their homelands. The decision by American 
officials and the NCFE organizers to exclude the Baltic languages 
from RFE broadcasts was met with opposition by Baltic exiles. On 
17 March 1950, the Lithuanian American Information Center sub-
mitted their first formal protest against the omission of the Baltic 
States from NCFE activities. A resolution was passed stating that: 
“‘Whereas, Lithuania, Latvia, and Estonia, are in urgent need of sup-
port of the cause of liberation [..]’ Therefore, “be it resolved that the 
Lithuanian Organizations of Chicago appeal and request the NCFE 
to include Lithuania, and the other two Baltic States, in the Com-

Jonathan H. L’Hommedieu



97

mittee’s plans and National Program for the liberation of Soviet-
enslaved and dominated Europe.”9 Notwithstanding formal protests 
and private lobbying efforts directed at the American State Depart-
ment officials, there were two structural policy problems that re-
sulted in the continued exclusion of the Baltic languages from both  
RFE and RL.

The guiding principle of American policy toward the Soviet-
occupied Baltic republics was the continued nonrecognition of 
the annexation that was first declared by Acting Secretary of State 
Sumner E. Welles in July 1940.10 Throughout World War II and the 
duration of the Cold War, the United States continued to recognize 
diplomats accredited to the United States from Estonia, Latvia, and 
Lithuania before the 1940 annexation. The nonrecognition policy 
was the prism through which any directive about the three republics 
was viewed. One goal of the NCFE and its RFE broadcasts was to 
organize anti-communist exiles in the United States to serve as sur-
rogates for the lack of formal democratic institutions in the Eastern 
bloc. From the perspective of American policymakers, such com-
mittees might duplicate, or worse, make the exiled diplomats re
presenting the Baltic republics irrelevant within the broader exiled 
communities globally.11 Beyond the potential impact that deeper 
cooperation between the NCFE and Baltic exiles might have had 
on the sanctity of the nonrecognition policy, there were long-stand-
ing funding problems that prohibited the expansion of broadcasts 
in the Baltic languages. During 1952 and 1953 there were internal  
studies conducted by the NCFE and the State Department officials to 
determine the cost of commencing Baltic language broadcasts. Tak-
ing into consideration the number of radio sets believed to be cap
able of receiving broadcasts in East Europe, broadcasts in the Baltic 
languages were prohibitively expensive. Compared to the Czecho
slovakian broadcasts, which were estimated as costing $0.762 per 
radio set per year, broadcasts in Estonian, Latvian, and Lithuanian 
would cost on average $18.22 per radio set per year.12 RFE broad-
casts to the Baltic republics were simply considered a poor use of 
limited resources.

The policy arguments used against the beginning of Baltic 
broadcasts over RFE were used in favor of beginning broadcasts in 

Baltic Language Broadcasting



98

the Baltic languages over the VOA. On 16 February 1951, the VOA 
began fifteen-minute daily programs in the Lithuanian language 
with messages from exiled Lithuanian Ambassador to the United 
States Povilas Žadeikis and Under Secretary of State Edward W. Bar-
rett.13 State Department officials argued that the nonrecognition 
policy afforded the United States the possibility of not being bound 
by diplomatic protocol over radio broadcasts like they were with the 
satellite states in Eastern Europe. Thus, the VOA could broadcast 
in a more provocative manner in the Baltic languages compared 
to other countries. Although cooperation between the NCFE and 
the Baltic exile communities eventually led to the establishment 
of consultative panels in 1951, radio broadcasts over RFE never  
materialized.

Throughout the 1950s and the early 1960s, the major Baltic 
organizations in the United States, the American Latvian Associa-
tion (ALA), American Lithuanian Council (ALT), and the Estonian 
American National Committee (EANC) as well as the exiled diplo-
mats in Washington and New York City continued to lobby on behalf 
of RFE broadcasts. There were myriad reasons for the failure of this 
first generation of political activism in the United States, including 
the inability of exiles to cooperate among their ranks and unwilling-
ness to pursue more flexible policies. Following the 1956 Hungar-
ian Revolution and the construction of the Berlin Wall in 1961, it 
seemed as though there would be few opportunities to change either 
the policy or the funding debates concerning Baltic language broad-
casting over RFE. Two processes that began during the second half 
of the 1960s, however, altered the dynamics surrounding Baltic lan-
guage broadcasts by RFE or RL. First, a gradual evolution occurred 
within the politically active Baltic communities in the United States, 
which was a component of a generational shift. Second, there were a 
series of political crises surrounding RFE and RL within the United 
States, which resulted in greater oversight of Radio Free Europe and 
Radio Liberty.

During the 1960s, a generational change began to develop 
within the Estonian, Latvian, and Lithuanian communities in the 
United States.14 The political activities of the major Baltic organiza-
tions in the United States during the 1950s were dominated prima-

Jonathan H. L’Hommedieu



99

rily by post-World War II exiles who were more concerned about 
maintaining political legitimacy in their ethnic homeland and pur-
suing the quixotic goal of gaining American assistance to liberate 
the three Baltic republics. Furthermore, despite efforts of American-
sponsored organizations such as the National Committee for a Free  
Europe to foster better cooperation among the three Baltic immi-
grant groups in the United States, there was minimal success in 
establishing a shared Baltic identity among the exiles. As the Cold 
War became the status quo in Europe during the late 1950s and 
the early 1960s and assumed more global dynamics, it appeared as 
though there were no political opportunities available to Eastern  
European émigré communities in the United States, particularly 
those of Baltic descent. The new generation of politically active Baltic 
émigrés, however, changed the way they would pursue policy goals 
that could improve the status of their ancestral homes. First, there 
would be greater organizational cooperation among the three Bal-
tic nationalities. Second, Baltic activists would lobby in ways similar 
to other American constituents rather than political exiles. Third, 
there would be greater flexibility in acceptable policy positions that 
might have in times past undermined the legitimacy of political  
exiles.

An early manifestation of this new generation of politically active 
Balts was the establishment of the Joint Baltic American Committee 
(JBAC), which was established in 1961. The JBAC was created by 
members of the ALA, EANC, and the ALT as not only a way of 
maintaining greater contacts among the three major Baltic organiza-
tions in the United States, but also as a way of more effectively lob-
bying members of the United States Congress and other American 
officials on issues that were important to the communities. The co-
operation among Balts in the United States, however, went beyond 
lobbying activities in Washington, D. C. The first Baltic Freedom 
Rally in New York was held on 15 June 1952 with the assistance of 
the National Committee for a Free Europe.15 Throughout the 1950s 
and 1960s annual rallies were held in New York to protest the So-
viet occupation of the Baltic States. By the mid-1960s, however, the 
dynamics of the Baltic freedom rallies began to change. On 13 No-
vember 1965, nearly 14,000 Estonians, Latvians and Lithuanians  

Baltic Language Broadcasting



100

participated in a freedom rally, which started at Madison Square 
Garden in New York and ended at the United Nations building.16 
Writing for the Baltic Review Algirdas Budreckis described some 
of the unique aspects of the 1965 Baltic Freedom Rally. First, al-
though it was initially organized by Lithuanians, all three Baltic 
communities were responsible for its organization. Second, a con-
siderable number of members of the younger generation helped or-
ganize it. Budreckis claimed that “half of the 14,000 marchers were 
people under 35 years.”17 Third, changes had occurred within the 
American Baltic communities. The rally was described as a grass-
roots movement that involved former refugees, old immigrants, and 
native-born Americans, and was not conceived by exile politicians. 
Finally, Budreckis argued that the “cause of Baltic freedom will not 
disappear with the older generations.”18 Although the older genera-
tion had failed in its attempt to maintain political legitimacy while 
in exile and simultaneously impact American politics, American 
constituents of Estonian, Latvian, and Lithuanian descent in the 
mid-1960s became an important lobbying force on behalf of the 
Baltic republics. The initiation of RFE or RL broadcasts in the Baltic 
languages would be one such issue.

In March 1967, Ramparts magazine published an article expos-
ing the CIA’s ties with the National Student Association, which ul-
timately led to a greater examination of the role of the CIA’s covert 
support of a variety of American organizations, including Radio 
Free Europe and Radio Liberty.19 Despite these revelations, there 
was little immediate political fallout. The American public was more 
concerned about the ongoing Vietnam War, social unrest, and civil 
rights than the relationship between radio stations and the CIA.20 
Upon assuming office in 1969, the Nixon Administration decided 
to maintain the funding status of RFE and RL by the CIA for Fiscal 
Year 1970; however, the radios continued to face longterm funding 
challenges.21 There continued to be questions of how the radios were 
to be funded, and more importantly, questions of whether the radios 
should continue broadcasting. 

A central goal of President Richard Nixon’s foreign policy upon 
assuming office was successfully extricating the United States from 
the Vietnam War. One means of this was pursuing a new policy 

Jonathan H. L’Hommedieu



101

of Détente, or relaxation of tensions among the United States, the  
People’s Republic of China, and the Soviet Union. Nixon offered both 
the Soviet Union and China cooperative overtures in trade and re
cognition in exchange for assisting the United States bring an end to 
the conflict in Southeast Asia.22 Framed within the context of Ameri-
can-led Détente among the superpowers was a relaxation of tensions 
between Western and Eastern Europe, most notably through West 
German Chancellor Willy Brandt’s Ostpolitik. Through accepting the 
political status quo in Europe, Brandt promoted new economic and 
social agreements with East European governments.23

It is against the backdrop of Détente that RFE and RL would 
play a somewhat contradictory policy role for participants in the 
Cold War. The 303 Committee, which was the National Security 
Council’s subcommittee on covert operations, argued in January 
1969 that RFE and RL played an important role in the “processes 
of fermentation and political adjustment which are now eveloping 
in the Soviet Union and Eastern Europe” and that these processes 
were to “continue in the future.”24 In sum, the radios should con-
tinue to play their traditional role as surrogate radio broadcasts for 
citizens of Eastern Europe and the Soviet Union. As Détente contin-
ued into the 1970s, American policymakers justified the continued 
role of RFE and RL as a way of fostering communication among 
people. Simultaneously, however, the governments in Eastern Eu-
rope continued to perceive the radios as American instruments to 
intefere in the domestic affairs of their countries. Indeed, the con-
tradictory interpretations of the understanding of RFE and RL dur-
ing this period posed a potential threat to these institutions. The 
Polish government launched complaints not only against the United 
States, but also against the Federal Republic of Germany over RFE 
broadcasts.25 Although diplomatic démarches over RFE or RL did 
not seriously damage bilateral diplomatic relations between nations, 
they did demonstrate the perilous state of the radios in the period 
of Détente.

Beyond the potential international challenges to RFE and RL, 
there were growing domestic challenges to the covert status of 
RFE and RL.26 Senator Clifford Case (R-NJ) gave a speech before 
the Senate on 21 January 1971 discussing the covert nature of the 

Baltic Language Broadcasting



radios, which sparked the beginning of the domestic scandal over 
RFE and RL. Following his speech, Case gave an interview, where 
he demanded that all ties between the radio stations and the CIA 
be severed.27 Several days later, Case introduced legislation that 
sought to bring RFE and RL under the authorization process of the 
Congress.28 A. Ross Johnson argues that when Case introduced the 
legislation, it effectively ended the possibility of continued covert 
funding for the two radios.29 Although the State Department, the 
White House, and Case supported the goals of RFE and RL, there 
were clearly different opinions about how best to fund the radios. 
The CIA and 303 Committee believed that ending the radios’ covert 
nature would be “seriously damaging” to their effectiveness.30 Case, 
however, sought to have the radios viewed as an “open activity by our  
government”.31

Case’s legislation immediately shifted the debate over the radios 
from the executive branch, where it had predominantly taken place 
since their inception, to the chambers of Congress. The powerful 
chairman of the Senate Foreign Relations Committee J. William Ful-
bright (D-AR) used the debate as an opportunity to potentially end 
RFE and RL broadcasts. In the spirit of Détente, Fulbright viewed 
the radios as a hindrance to relations between the United States and 
the Soviet Union as well as “outworn relics of the Cold War.”32 Ful-
bright was one of the most outspoken critics of the Vietnam War 
and viewed the conflict as an ongoing civil war – not the center of 
the Cold War – that brought about the worst attributes of American 
power, which included myriad covert activities that only damaged 
American interests.33 The gridlock that ensued in Congress over the 
status of the radios allowed for the very real possibility that the ra-
dios would stop broadcasting by the end of June 1971.34 A compro-
mise was reached between the White House and Congress, which 
allowed Radio Free Europe and Radio Liberty to continue broad-
casting in 1972.35 Although Fulbright failed to stop RFE and RL 
broadcasting in 1971, lack of a long-term solution allowed politi-
cians and activists be interested in the radios over a period of two 
years to make their cases for or against the radios’ continuance. As 
Chair of the Senate Foreign Relations Committee, Fulbright ini
tiated a special investigation on the radios. Shortly thereafter, the 

Jonathan H. L’Hommedieu102



103

Nixon Administration appointed Milton S. Eisenhower, President 
Emeritus of John Hopkins University, to examine the operations 
of the radios. Much to Fulbright’s dismay, his committee’s reports 
were highly favorable of the radios, and accused Fulbright of “killing 
these vitally needed radio stations.”36 In February 1973, the Eisen-
hower Commission submitted its final report to the White House, 
reaching the conclusion that the broadcasts had “not deterred but 
rather contributed to the search for long-term détente.”37 Follow-
ing the Eisenhower Commission’s final report, Congress passed 
the International Broadcasting Act of 1973 in October, which pro-
vided open appropriations for RFE and RL through Congress, rather  
than the CIA.

By moving the debate over the funding and future of RFE and 
RL into Congress, an opportunity was provided to activists in the 
United States to potentially influence the direction of the two radios. 
Nixon Administration officials believed that constituent pressure on 
the members of Congress would prevent the total elimination of the 
two radios. A 303 Committee memorandum in January 1969 argued 
that “A number of Congressmen are likely to show particular con-
cern for the fate of RFE and RL because of their traditional respon-
siveness to the interests of domestic European ethnic groups, and 
because of their considerable knowledge of and belief in the work 
of the radios.”38 Indeed, throughout the controversy over the future 
of RFE and RL, Eastern European émigrés and exiles were the most 
vocal supporters of the radios and most fervent opponents of Ful-
bright. In 1973, Jan Nowak, head of the Polish Radio Free Europe 
desk, referred to Fulbright as having “pro-Communist sympathies” 
and called for Polish Americans to prevent Clifford Case from being 
reelected to the United States Congress.39 The East European émi-
grés that had the most to gain from the controversy, however, were 
Estonians, Latvians, and Lithuanians. 

The cornerstone of political activism by Baltic exile and émi-
gré organizations in the United States throughout the Cold War 
was working to maintain the American policy of nonrecognition 
toward Estonia, Latvia, and Lithuania. While the State Department 
officially upheld the policy by continuing to recognize exiled diplo-
mats, by the end of the 1960s, American officials and some Balts in 

Baltic Language Broadcasting



104

the United States questioned the utility of the nonrecognition policy 
for the occupied republics. In 1967, mid-level officials in the State 
Department acknowledged that the nonrecognition policy “will not 
liberate the Baltic States, or grant them a change in status.”40 Ad-
ditionally, Rein Taagepera criticized the nonrecognition policy by 
pointing out that the longer the policy remained static, the more 
the policy and anything tied to that policy would become margina
lized.41 The period of Détente was potentially dangerous to the pro
spects of effective political lobbying by not only Baltic émigré orga
nizations, but all Eastern European émigré organizations. As Baltic 
émigrés began to view Cold War dynamics in their homelands as 
not just an ideological struggle, but a struggle over the existence of 
their nations, Richard Nixon was laying the groundwork for an ex-
tended period of cooperation with the Soviet Union and the Ame
rican people were becoming more comfortable with the Cold War  
order.42

Baltic organizations were forced to maneuver a complex political 
environment during Détente on several issues that directly effected 
the Baltic republics. Beginning in 1969, bilateral discussions started 
between the United States and Soviet Union concerning the open-
ing of consulates in Leningrad and San Francisco, which eventually 
opened in 1973.43 In the spirit of Détente, the United States became 
active participants in the process leading up the 1975 Helsinki Final 
Act. Additionally, there was the controversy over whether or not 
RFE and RL broadcasts would continue to reach listeners in East-
ern Europe and the Soviet Union. A common challenge that these 
issues presented to Baltic organizations in the United States was to 
promote policies that might uphold the nonrecognition policy in 
its strictest interpretation, or promote policies that might increase 
contacts between those residing in the Baltic republics and those 
residing in the West.44 Political activism during Détente assumed 
greater flexibility when it came to understanding the nature of the 
nonrecognition policy, as well as greater sophistication in working 
within the structures of American constituent politics.

The case of Baltic language broadcasts over RFE or RL demon-
strates the changes in Baltic political activism during this period. 
Throughout the 1950s and the early 1960s, Baltic language broad-

Jonathan H. L’Hommedieu



105

casts over RL were unacceptable to exiles and émigrés in the United 
States due to the possibility that such broadcasts meant for Soviet 
citizens would imply recognition of Estonia, Latvia, and Lithuania 
as being legally incorporated into the Soviet Union. Although this 
rigid understanding of the nonrecognition policy might have helped 
exiles during the 1950s hold onto their political legitimacy, it did not 
foster increased Western influence in the Baltic republics. In 1970, 
Baltic émigrés became more open to the idea of sanctioning broad-
casts over Radio Liberty. In 1970, a JBAC delegation met with As-
sistant Secretary of State for European Affairs Martin J. Hillenbrand 
to discuss a number of issues, including Baltic language radio broad-
casts. When the delegates brought up the issue of RFE broadcasts, 
Hillenbrand expressed his sympathy and acknowledged the inher-
ent contradictions involved. Like similar meetings between Baltic 
delegations and the State Department officials, he cited the lack of 
funding as the main issue revolving around the question. Unlike 
other meetings, however, Hillenbrand suggested a course of action 
for the activists. He suggested that Radio Liberty broadcasts should 
be pursued rather than over RFE. Hillenbrand stated that policy-
makers viewed the Baltic republics as being within the confines of 
the Soviet Union and broadcasts would technically be better served 
by RL.45 Subsequent meetings between Hillenbrand and his Baltic 
interlocutors included building relationships outside of RFE and 
RL, which included better relations with Congress and White House 
staff members, since they were the parts of the U. S. government 
that would influence policy.

Clifford Case’s January 1971 revelation that RFE and RL were 
covertly funded by the CIA served as the impetus for the JBANC, 
EANC, ALA, ALT, and other Baltic émigré organizations in the 
United States to start a new wave of lobbying on behalf of Bal-
tic language broadcasts. Not only would Estonians, Latvians, and 
Lithuanians argue on behalf of broadcasts in their own languages, 
they would lobby to save RFE and RL as important institutions. 
In April 1971, the ALA, JBANC, and the Baltic World Congress 
began discussions with the Radio Liberty Committee. Although 
there were no formal agreements reached between the two parties, 
several long-standing issues concerning Baltic language broadcasts 

Baltic Language Broadcasting



106

were discussed. A concern of RL officials was whether or not in-
clusion of the Baltic languages would violate its policy of non-pre-
termination, which recognized that only people within the Soviet 
Union could decide its fate and refused to favor one émigré group 
over another.46 Associated with the question of non-pretermination 
was whether or not the Baltic organizations objected to this policy 
due to the nonrecognition policy. In response Uldis Grava of the 
American Latvian Association brought forth no objections to this  
policy.47

The outstanding issue, which had prevented RFE broadcasts for 
over two decades was funding. Howland H. Sargeant, President of 
the Radio Liberty Committee responded to the requests for Bal-
tic language broadcasting that there were no funds to initiate such 
broadcasts. It is at this point where the principal Baltic organizations 
in the United States directly associated the question of Baltic lan-
guage broadcasts with the vulnerable position of RFE and RL due to 
the CIA scandal. Mārtiņš Bērziņš, a leading member of the ALA and 
a consultant for the Free Europe Committee, contacted Gene Sosin 
of Radio Liberty and informed him that Baltic émigrés were will-
ing to use the compromised position of RL to push for Baltic lan-
guage broadcasts. When Sosin inquired as to whether “members of 
the emigration in the United States might be willing to discuss with 
Congressmen the importance of RL as a powerful force for con-
structive influence on the Baltic population,” Bērziņš replied that, 
“this was entirely possible”.48 Sosin immediately relayed this message 
to James Critchlow, Director of Information services for the Radio 
Liberty Committee.

During the six month battle over the future funding of RFE and 
RL, the JBANC, ALA, EANC, and ALT engaged in an active lob-
bying campaign on behalf of the two radio stations. The national 
organizations and their two hundred local chapters wrote letters to 
both national and regional newspapers, particularly in Fulbright’s 
home state of Arkansas. In particular, the House of Representatives 
Minority Leader Gerald Ford (R-MI) and leading Nixon Administra-
tion officials supported the efforts of the Baltic émigrés on behalf of 
the radios. In June 1971, as the funding situation was becoming dire, 
Grava wrote to Critchlow asking whether there was “anything that 

Jonathan H. L’Hommedieu



107

the Baltic community might be able to do on behalf of Radio Liberty 
during this most difficult time.”49 By the time that the compromise 
over the radios funding had been reached between Congress and the 
White House, there were assurances given to members of Congress 
by RL officials that broadcasts would start in the Baltic languages.50

Reflecting on the role that the Baltic organizations played on be-
half of RL, Critchlow stated:

In general, we made no commitment of any kind to the Baltic 
émigré organizations; still, I believe that as we proceed with any 
plans for eventual broadcasting, we should keep them informed 
and give them an opportunity to register their views. In making this 
recommendation, I am not unmindful of the support given us in 
recent months by the Baltic émigré organizations, and of the sensi
tivity and patience they have displayed in not pressing unreasonable 
demands during this difficult period.51

Indeed, there were no commitments made by RL toward Baltic 
émigré organizations concerning when RL broadcasts in the Baltic 
languages were to begin. There remained organizational and funding 
issues associated with the project. During the transition period for 
RFE and RL away from covert funding to congressional oversight, 
Baltic émigrés continued to be staunch supporters of the radios. 
When Senator Charles H. Percy (R-IL) and Senator Hubert Hum-
phrey (D-MN) introduced the Board for International Broadcast-
ing Act, many organizations entered statements into the Congres-
sional Record in support. The National Executive Committee of the 
Lithuanian-American Community of the United States sponsored 
one such statement. The statement strongly supported the legisla-
tion and reminded the committee that “the broadcasting of Radio 
Free Europe and Radio Liberty is a positive contribution to the free 
exchange of ideas which fosters knowledge and understanding on a 
people to people basis and creates another plank in the platform of 
meaningful détente.”52

With funding of RFE and RL under direct appropriations of 
Congress and the removal of objections to RL broadcasting by Bal-
tic émigré organizations, RL included Baltic language broadcast-
ing in its Fiscal Year 1974 budget. The proposal included six indi-
viduals would be required for each of the three language desks in  

Baltic Language Broadcasting



108

addition to an American advisor and secretary at a cost of $540,000 
annually.53 It was believed that radio broadcasts would not begin 
until the second half of the fiscal year in order to allow the broad-
casting desks to be properly organized, as a result, only $270,000 
was initially requested.54 Due to budget issues, however, Baltic 
language broadcasts in Estonian, Latvian, and Lithuanian were 
stripped from the FY 1974 budget.55 Eisenhower argued that even 
with eliminating other language broadcasts or various administra-
tive positions, it would remain impossible to compensate for the 
budget shortfall, thus Baltic language broadcasts were delayed once  
again.56

During the 1973 House of Representatives and Senate hearings, 
the JBAC was invited to participate in the dialogue on the future of 
RL broadcasting. President of the ALA, Ilgvars J. Spilners testified 
on behalf of the JBANC about the importance of RL broadcasts in 
the three Baltic languages. In Spilners’s prepared statements, as well 
as answers to questions posed by members of Congress, he discussed 
the centrality of RL broadcasts for pursuing meaningful Détente 
with the Soviet Union and the broadcasts’ potential importance in 
preserving their languages, and indeed their nations.

Spilners framed the debate over properly funding RFE and RL 
not in the context of undermining the Soviet Union or the satellite 
governments, but instead discussed their importance to the ongo-
ing discussions concerning the CSCE. He stated: “The declared U. 
S. government policy in relation to the CSCE is that specific steps 
should be taken to encourage the freedom of movement of people, 
ideas, and information.”57 He continued: 

The United States is in a position to trade with the Soviet Union. 
This trade should be linked to the interests of the United States in 
free communication and travel. Our sympathies should be with the 
free spirit and not with the censorship, and our actions should re-
flect these sympathies. This is the reason why Baltic Americans, as 
represented by the JBAC, support RL, RFE, and VOA.58

By discussing radio broadcasts’ importance in the context of how 
they were understood by the Nixon Administration, as well as sup-
porters of the radios in the Congress, the JBAC was clearly working 
within the acceptable discourse during Détente.

Jonathan H. L’Hommedieu



109

The testimony before Congress then turned to the question 
of why RL broadcasts were important to Estonians, Latvians, and 
Lithuanians. Spilners portrayed the struggle in the Baltic repub-
lics as not ideological by nature, but rather one where the nations 
were struggling for their very survival. This was most evident in 
a discussion about language policies. He pointed out that Russian 
children who went to Russian schools in non-Russian parts of the 
Soviet Union did not need to know the language of that coun-
try; but non-Russian children had to learn Russian.59 Spilners ini-
tially implied that more broadcasting in the Estonian, Latvian, 
and Lithuanian languages were important to undermine the Rus-
sification policies that the Soviet Union had been pursuing in the  
republics.

A key aspect of Spilners’ testimony before Congress was justi-
fying the expense of Baltic language broadcasting in an era where 
there were clear budgetary constraints. Chairman of the House  
Foreign Affairs Committee, Thomas Morgan (D-MI), asked Spilners, 
“do most of the citizens of the Baltic nations understand Russian as 
a second language, so they can understand broadcasts by RL in Rus-
sian? Is there any urgent need of broadcasting in a second language 
to the Baltic nations?” Spilners responded that the “Baltic peoples 
just want to maintain their own identities to which they believe they 
have a right.”60 Continuing with the budget issue Clement J. Zab-
locki (D-WI) inquired whether it would be acceptable to the Bal-
tic émigrés if the VOA broadcasts in the Baltic languages increased 
in lieu of beginning RL broadcasting. While Spilners supported the 
idea he continued by stating, “There are many happenings related 
to the Baltic which I would say would be news to anybody in the 
Baltic States. But it still would not be a news item appropriate for the 
broadcast over the Voice of America, and this make a difference.”61 
By arguing that surrogate radio stations that broadcasted news rele-
vant to the Baltic States remained fundamentally different to official 
broadcasts by the United States government, Spilners buttressed the 
argument that all supporters of RFE and RL had been making since 
1971.

The testimony that Spilners provided and the general lobby-
ing effort by the JBAC reflected a growing sophistication among  

Baltic Language Broadcasting



110

Baltic activists in the United States. The arguments used were within 
the acceptable policy constraints imparted by members of Congress, 
the State Department, and RL officials. More sophisticated political 
organization, however, was insufficient to ensure the beginning of 
radio broadcasts. Instead, the uncompromising support by several 
influential members of Congress proved centrally important. When 
questioning Howland Sargeant, Robert H. Steele (R-CT) refused to 
accept the answer that Baltic language broadcasting had not started 
simply due to lack of funding, and argued that it was more a ques-
tion of priority. After a lively discussion about the history of the Bal-
tic issue for RFE and RL, Steele concluded: “[..] now that we have 
got everybody together it seems to me that it is time we move and 
include these languages one way or another in the broadcasts.”62 
Charles Percy (R-IL) made a similar argument before the Senate 
arguing, “I think it is a budgetary matter primarily. I would hope 
we can find other areas where we can make economies in order to 
achieve broadcasts in the Baltic languages. It is a matter of priorities, 
and I place very high priority on this.”63

Throughout 1974, Steele made his intentions clear that Baltic 
language broadcasts were high on his list of priorities. He informed 
Sargeant, “I intend to mount an effort in the House of Representa-
tives to increase Radio Liberty’s budget by $20,000 for the specific 
purpose of initiating broadcasts in the Soviet Union in Latvian and 
Estonian, as well as Lithuanian”.64 On 7 March 1974, Steele intro-
duced H. R. 13354, which made an appropriation to RL to initiate 
Baltic language broadcasting.65 The budget constraints that pre-
vented Baltic language broadcasting over RL came to an end in 1975 
where in part of the $49,990,000 authorized for RL’s budget, no less 
than $75,000 would be made available “solely to initiate broadcasts 
in the Estonian language and not less than $75,000 shall be available 
solely to initiate broadcasts in the Latvian language.”66

Lithuanian language broadcasts over Radio Liberty successfully 
began on a weekly basis in January 1975, and eventually moved to 
a daily schedule in March. It would be several more months before 
weekly broadcasts in the Estonian, and Latvian languages started 
in July followed by daily broadcasts in September.67 The Baltic lan-
guage broadcasts featured news from around the world and within 

Jonathan H. L’Hommedieu



111

the Soviet Union, but in particular featured the news pertaining to 
the cultural history of the Baltic States in addition to what was oc-
curring within the broader Estonian, Latvian, and Lithuanian émi-
gré communities. For example, when covering the sessions and 
speeches at the Helsinki Summit in July 1975, RL broadcast news 
on the differing attitudes about the CSCE by various members of 
Congress as well as the demonstrations led by Baltic American  
organizations.68

Continued Congressional oversight of RFE and RL eventually led 
to the merger of the two organizational under RFE/RL, Inc. in 1976 
and ensured that funding would support RL broadcasts in the Bal-
tic languages. Radio Liberty would broadcast to the Baltic republics 
throughout the remainder of the 1970s until the radio desks were 
transferred to Radio Free Europe on 8 October 1984.69 The deci-
sion to transfer the radios to RFE was twofold. First, RFE broadcasts 
better reflected American attitudes toward the Baltic republics con-
cerning the continued policy of nonrecognition. Second, American 
officials cited the historical, cultural, and religious traditions of the 
Baltic nations that made them part of the European, rather than the 
Soviet experience. A small but important part of these policy deci-
sions should be attributed to Estonian, Latvian, and Lithuanian émi-
grés in the United States who continued making the argument that 
their homelands were indeed naturally part of Europe rather than 
the Soviet Union.

Baltic émigré organizations in the United States faced a com-
plex and at times contradictory political landscape during Détente. 
While American officials and the general public seemed to try and 
reduce Cold War tensions and strike compromise with the Soviet 
Union on a number of issues, Baltic émigrés began to see the Cold 
War as an even greater existential threat for their ancestral home-
lands. As the United States began pursuing a number of compro-
mises with the Soviet Union that ranged from consular agreements 
and the CSCE, which discussed the ratification of Europe’s postwar 
borders, it seemed that the cornerstone of Baltic political activism, 
the maintenance of the nonrecognition policy, was under threat 
of total irrelevance. The second generation of Baltic émigrés was 
faced with either pursuing policies that were outside constraints set 

Baltic Language Broadcasting



112

by American officials or willing to reconsider their understanding 
of the nonrecognition policy. Ultimately, organizations such as the 
JBAC favored increased contacts between East and West rather than 
continued isolation of the Baltic republics through a rigid interpre-
tation of the nonrecognition policy.

Few case studies better reflect Baltic political activism during 
Détente than the fight over Baltic language broadcasts over RFE or 
RL. RFE broadcasts had been on the agenda of exiles and émigrés in 
the United States since when RFE first broadcast to Czechoslovakia 
in 1950. A combination of policy concerns over the meaning of the 
nonrecognition policy and budgetary concerns excluded the Baltic 
languages from either RFE or RL for twenty-five years. After willing 
to compromise with RL officials over whether or not Radio Liberty 
broadcasts would imply recognition of the occupation in 1970, the 
JBAC, ALA, EANC, and ALT found themselves in a position to ef-
fectively lobby on behalf of Baltic language broadcasts. The compro-
mised position that RFE and RL were placed in after Clifford Case’s 
1971 revelation of their CIA origins allowed these Baltic organiza-
tions to not only fight for their own narrow interests, but for the 
broader question of RFE and RL’s fate. Although it was the work 
of members of Congress that brought about the beginning of the 
broadcasts in 1975 and not exclusively the work of the Baltic émi-
grés, the actions of politically active Baltic émigrés rejuvenated the 
Baltic question for the remainder of the Cold War.

REFERENCES
1	 Lithuanians Rally for Stalin Victims. New York Times, 24.08.1987.
2	 Ibid.
3	 Russians Say Western Radio Instigated Baltic Protest. New York Times, 

25.08.1987.
4	 Ibid.
5	 Ibid.
6	 Remarks of President Meri of Estonia, 19.10.1999, U. S. Senate. Located 

at: http://thomas.loc.gov/cgi-bin/query/D?r106:3:./temp/~r106DfIYRY: 
(accessed online 01.03 2006).

Jonathan H. L’Hommedieu



113

 7	 Nicholas J. Cull (2009). The Cold War and the United Staets Information 
Agency: American Propaganda and Public Diplomacy, 1945–1989. Cam-
bridge: Cambridge University Press, p. 63.

 8	 Cissie Dore Hill. Voices of Home: The Story of Radio Free Europe and 
Radio Liberty. Located at: http://www.hoover.org/publications/hoover- 
digest/article/6270 (accessed 12.03.2013).

 9	 Letter to “William” on 26.10.1950 “Folder: B8014 Consultative Panels, 
1950–1954” Records Relating to the Baltic States, 1940–1961. Box 2, RG 
59, Stack Area 150, Row 69, Compartment 25, Records of the Depart-
ment of State, NAII.

10	 Jonathan H. L’Hommedieu (2008). Roosevelt and the Dictators: The Ori-
gin of the US Nonrecognition Policy of the Soviet Annexation of the Bal-
tic States. In: John Hiden, Vahur Made, David J. Smith (eds). The Baltic 
Question during the Cold War. New York: Routledge, pp. 33–45; Robert A. 
Vitas (1990). The United States and Lithuania: The Stimson Doctrine of 
Nonrecognition. New York: Praeger. 

11	 Letter to “William” on 26.10.1950 “Folder: B8014 Consultative Panels, 
1950–1954” Records Relating to the Baltic States, 1940–1961. Box 2, RG 
59, Stack Area 150, Row 69, Compartment 25, Records of the Depart-
ment of State, NAII.

12	 “Comparison of Costs Incurred Operating RFE to Czechoslovakia and the 
Baltic Countries per Radio Set” Internal RFE Memorandum. 12.08.1953. 
RFE/RL Corporate Records Collection. Hoover Institution Archives, Box 
152, Folder 11.

13	 ‘Voice’ to add programs: U. S. to Increase Broadcasts to China, Start 
One to Lithuania. New York Times, 13.02.1951. Located at: http://www. 
proquest.com/ (1923–Current file) (accessed 28.02.2011). Estonian and 
Latvian broadcasts were added in August 1951.

14	 Ieva Zaķe (2010). American Latvians: Politics of a Refugee Community. 
New York: Transaction Publishers, pp. 62–85.

15	 Baltic groups here hold freedom rally. New York Times, 16.06.1952. 
Located at: http://www.proquest.com/ (1923–Current file) (accessed 
25.03.2011).

16	 Algirdas Budreckis (1966). The Baltic Freedom Rally and March to the 
UN. In: Baltic Review, 31, April.

17	 Ibid.
18	 Ibid., 16. 
19	 A. Ross Johnson (2010). Radio Free Europe and Radio Liberty: The CIA 

Years and Beyond. Stanford: Stanford University Press, pp. 202–221; Arch 
Puddington (2000). Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of 
Radio Free Europe and Radio Liberty. Lexington: University Press of Ken-
tucky, Ch. 12; Sig Mickelson (1983). America’s Other Voice: The Story of 

Baltic Language Broadcasting



114

Radio Free Europe and Radio Liberty. New York: Praeger, Ch. 13; Gene 
Sosin (1999). Sparks of Liberty: An Insider’s Memoir of Radio Liberty. Uni-
versity Park: Pennsylvania State University Press.

20	 Mickelson. America’s Other Voice, p. 127.
21	 Johnson. Radio Free Europe, p. 208. 
22	 Jeremi Suri [s. a.]. Power and Protest: Global Revolution and the Rise of 

Détente. Kindle Edition, Location 77.
23	 Ibid.
24	 Memorandum for the 303 Committee “Radio Free Europe (RFE) and 

Radio Liberty (RL)”, 27.01.1969. Foreign Relations of the United States, 
1969–1976 (hereinafter: FRUS), Vol. XXIX, Eastern Europe; Eastern Me-
diterranean, 1969–1972, Document 28. 

25	 Johnson. Radio Free Europe, pp. 209–213; Puddington. Broadcasting Free
dom, pp. 175–187. 

26	 Beyond the covert status of the radio, policymakers that were involved 
in budgetary affairs for FY 1971 argued that the radios, particularly RL 
had outlived their usefulness. As a result, there was a moment in De-
cember 1969 where Nixon authorized the termination of RL and general 
improvements of RFE. The Director of Central Intelligence and National 
Security Advisor intervened and RL broadcasts continued. See Johnson. 
Radio Free Europe, p. 208; Memorandum from Laurence E. Lynn, Jr to 
Henry Kissinger (President’s Assistance for National Security Affairs). 
FRUS, 1969–1976, Vol. XXIX, Eastern Europe; Eastern Mediterranean, 
1969–1972, Document 32.

27	 Initial references in the U. S. media concerning the CIA connection with 
RFE/RL dated back to 1967. “In the Pay of the CIA: An American Di-
lemma,” a CBS documentary, for the first time on national television em-
phasized that RFE was not merely a private undertaking supported by 
public subscription.

28	 Memorandum from Director of Central Intelligence to Kissinger (un
dated). FRUS, 1969–1976, Vol. XXIX, Eastern Europe; Eastern Mediter-
ranean, 1969–1972, Document 50. 

29	 Johnson. Radio Free Europe, p. 217.
30	 Memorandum from Director of Central Intelligence to Kissinger (un

dated). FRUS, 1969–1976, Vol. XXIX, Eastern Europe; Eastern Mediter-
ranean, 1969–1972, Document 50.

31	 Sosin. Sparks of Liberty, p. 135.
32	 Ibid., p. 132.
33	 Randall Bennett Woods, J. William Fulbright (1998). Vietnam, and the 

Search for a Cold War Foreign Policy. Cambridge: Cambridge Univer-
sity Press; J. William Fulbright (1967). The Arrogance of Power. London:  
Jonathan Cape.

Jonathan H. L’Hommedieu



115

34	 Memorandum from the Undersecretary of State for Political Affairs to 
the 40 Committee, “Radio Free Europe (RFE) and Radio Liberty (RL)”, 
12.05.1971. FRUS, 1969–1976, Vol. XXIX, Eastern Europe; Eastern Medi-
terranean, 1969–1972, Document 53.

35	 Johnson. Radio Free Europe, p. 216; Puddington. Broadcasting Freedom, 
p. 207. The Senate Appropriations Committee allowed funding to take 
place through USIA for the following year. 

36	 Sosin. Sparks of Liberty, p. 137.
37	 Puddington. Broadcasting Freedom, p. 211.
38	 Memorandum for the 303 Committee, “Radio Free Europe (RFE) and 

Radio Liberty (RL), 27.01.1969. FRUS, 1969–1976, Vol. XXIX, Eastern 
Europe; Eastern Mediterranean, 1969–1972, Document 28.

39	 Quoted in Gerhard Wettig (1977). Broadcasting and Détente: Eastern Po-
licies and their Implications for East-West Relations. London: C. Hurst & 
Company, pp. 37, 38. 

40	 “Policy Proposal: That We Adopt a More Flexible Baltic Policy”. Attached 
to Rusk to Leddy Memo. Folder: POL-Political Affairs & Religion, Latvia. 
Box 3900, Subject Numeric File, 1967–1969. Records of the Department 
of State, RG 59. National Archives II. 

41	 In 1965, Rein Taagepera composed a paper entitled “Alternatives for the 
Future”. In this work, he argued that there were three options present to 
American policymakers concerning the status of the Baltic republics. 
First, the United States could formally recognize the incorporation. Se-
cond, the United States could maintain the nonrecognition policy, which 
would “reduce itself in the long-run to an equivalent of formal recogni-
tion”. Third, a compromise, which would result in the Baltic republics 
achieving satellite status. See Rein Taagepera (1965). Alternatives for 
the Future (Unpublished Paper). RFE/RL Corporate Records Collection, 
Hoover Institution Archives, Box 179, Folder 7.

42	 In March 1969, prior to a trip to Europe, Nixon gave a press conference, 
in which he broadly discussed the international situation, ranging in is-
sues from Vietnam to the possibility of a summit between the United 
States and the Soviet Union. At the press conference, Nixon intimated 
that he hoped there could be extended cooperation with the USSR, on 
a number of important political issues. 04.03.1969 Presidential News 
Conference Manuscript. Located at: http://www.presidency.ucsb.edu/ws/
index.php?pid=2444#axzz1sVimDIOI (accessed 01.03.2012).

43	 Hedrick Smithz. New U. S. Consulate Office Raises Flag in Leningrad: 
City Draws U. S. Tourists. New York Times, 07.07.1973. Located at: http://
www.proquest.com/ (1923–Current file) (accessed 01.04.2012).

44	 Baltic activists met with State Department officials in 1970 to ascertain 
whether or not the opening of a consulate in Leningrad would change 
American policy toward the Baltic States. While there was no change in 

Baltic Language Broadcasting



116

policy, many Baltic émigrés protested against such American overtures. 
Nevertheless, following the opening of the Leningrad consulate, contact 
between Balts in the West and their homelands increased. 

45	 Memorandum of Conversation (Joint Baltic American Committee De-
legation and Martin J. Hillenbrand) 20.07.1970, Subject Numeric File, 
1970–1973, Folder POL Baltic States 4-30-70. Subject Numeric File, 
1970–1973 Box 2113, RG 59 Central Files of the Department of State. 
NA II.

46	 Sosin. Sparks of Liberty, p. 165.
47	 “Memorandum for the Record” by James Critchlow: “Broadcast to the 

Baltic Area”, 28.06.1972. The memorandum documents a 26.04.1971 
meeting held in New York with representatives of the four principal Bal-
tic organizations in the United States.

48	 “Memorandum for the Record” by Gene Sosin, 19.05.1971. RFE/RL  
Corporate Records Collection, Hoover Institution Archives, Box 179, 
Folder 7.

49	 “American Latvian Association Letter, Grava to Critchlow”, 22.06.1971. 
RFE/RL Corporate Records Collection, Hoover Institution Archives, Box 
179, Folder 7.

50	 Johnson. Radio Free Europe, p. 217.
51	 “Memorandum for the Record” by James Critchlow: “Broadcast to the 

Baltic Area”, 28.06.1972. The memorandum documents a 26.04.1971  
meeting held in New York with representatives of the four principal  
Baltic organizations in the United States.

52	 Congressional Record, July 1973. Accessed in RFE/RL Corporate Records 
Collection, Hoover Institution Archives, Box 179, Folder 7.

53	 Statement Prepared by Milton Eisenhower before the House Committee 
on Foreign Affairs, Hearings Before the House Committee on Foreign 
Affairs, First Session, H. R. 8144, 13.07.1973 (Washington, DC: Govern-
ment Printing Office), p. 46. 

54	 Ibid.
55	 In 1973, the Nixon Administration devalued the United States Dollar, 

which impacted the federal budget. While the proposed FY 1974 grant 
for RL operations actually increased from $16,270,000 to $18,330,000, RL 
was nearly $2,000,000 short of funds to carry on its operations at the 
planned FY 1974 level.

56	 Ibid.
57	 Testimony of Ilgvars J. Spilners before the House Committee on Foreign 

Affairs, Hearings before the House Committee on Foreign Affairs, First 
Session, H. R. 8144, 13.07.1973 (Washington, DC: Government Printing 
Office 1973), p. 67. 

58	 Ibid., p. 68.

Jonathan H. L’Hommedieu



117

59	 Ibid., p. 70. 
60	 Ibid., p. 74.
61	 Ibid., p. 76. 
62	 Hearings before the House Committee on Foreign Affairs, First Session, 

H. R. 8144, 13.07.1973 (Washington, DC: Government Printing Office), 
p. 95.

63	 Hearings before the Committee on Foreign Relations United States Se-
nate, 93rd Congress, First Session on S. 1914, 23.06.1973 (Washington, 
DC: Government Printing Office), p. 166.

64	 Steele to Sargeant, 04.03.1974, RFE/RL Corporate Records Collection, 
Hoover Institution Archives, Box 179, Folder 7.

65	 H. R. 13354, Introduced by Robert H. Steele on 07.03.1974. 93rd Con-
gress, Session 1. Congressional Record.

66	 S. R. 3190, 93rd Congress 2nd Session. Authorization Bill for Fiscal Year 
1975 for carrying out the Board for International Broadcasting Act of 
1973. Hearing before the Committee on Foreign Relations of the Uni-
ted States Senate on S. 3190, 30.05.1974 (Washington, DC: Government  
Priting Office). 

67	 “The Board for International Broadcasting Second Annual Report”, 
30.10.1975 (Washington, DC.: Government Printing Office, 1975), p. 17.

68	 Ibid., p. 18.
69	 RFE/RL, Inc. Memorandum, 02.10.1984. RFE/RL Corporate Records 

Collection, Hoover Institution Archives, Box 65, Folder 2.

RADIORAIDĪJUMI BALTIEŠU VALODĀS:  
EMIGRANTU POLITIKA UN AMERIKĀŅU 

RAIDSTACIJAS AUKSTĀ KARA LAIKĀ

Džonatans H. Lomdjē
Vēstures lektors, Atlantas pavalsts Ārmstronga Universitāte, ASV.
E-pasts: jonathan.lhommedieu@armstrong.edu

Politisku apsvērumu un budžeta ierobežojumu dēļ Amerikas valdības spon-
sorēto raidstaciju “Brīvā Eiropa” un “Brīvība” programmās sākotnēji netika 
iekļauti raidījumi igauņu, latviešu un lietuviešu valodā. Laikā no 1950. gada 
līdz 1976. gadam, kad “Brīvība” beidzot uzsāka raidījumus baltiešu valodās, 
baltiešu pēckara trimdas un emigrācijas pārstāvji Amerikas Savienotajās Val-
stīs rīkoja kampaņu par labu šādām radioprogrammām. Rakstā aplūkotas 
attiecības, kas izveidojās starp vadošajām baltiešu trimdas organizācijām 

Baltic Language Broadcasting



118

un amerikāņu politiķiem un ierēdņiem, kuri atbildēja par radiopārraidēm 
aukstā kara laikā. Viena no galvenajām raksta tēmām ir emigrantu paaudžu 
maiņas nozīme Amerikas Savienotajās Valstīs un tas, kā šī paaudžu maiņa 
ietekmēja tuvības saišu izpratni starp emigrantiem un viņu dzimteni.

Atslēgas vārdi: emigrantu un trimdinieku politika, radiopārraides aukstā 
kara laikā, starptautiskā saspīlējuma mazināšanās, Amerikas Savienoto Val-
stu Kongress, neatzīšanas politika.

Kopsavilkums

Pēc aukstā kara beigām liela nozīme tikusi piešķirta Rietumu raid-
staciju, it īpaši amerikāņu sponsorētās “Brīvās Eiropas”, “Brīvības” 
un “Amerikas Balss”, pārraižu lomai demokrātijas veicināšanā un lie-
lāku politisko tiesību nodrošināšanā tautām, kuras atradās aiz Dzelzs 
priekškara. “Amerikas Balss” bija oficiālā Amerikas Savienoto Valstu 
radiostacija, bet “Brīvās Eiropas” un “Brīvības” rašanās cēloņi meklē-
jami Amerikas valdības ierēdņu vēlmē gūt labumu no augsti izglītotiem 
speciālistiem, kas pirmajos pēckara gados līdz ar citiem trimdiniekiem 
ieradās no Austrumeiropas, un vienlaikus mazināt komunistisko val-
dību ietekmi Austrumeiropā un Padomju Savienībā. 1949. gadā tika 
nodibināta NCFE jeb Nacionālā komiteja brīvās Eiropas veicināšanai, 
kas 1950. gadā sāka sponsorēt Čehoslovākijas, Rumānijas, Ungārijas, 
Polijas un Bulgārijas iedzīvotājiem domātas pārraides. 1953. gadā 
Amerikāņu komiteja Krievijas tautu atbrīvošanai (Amcomlib) uzsāka 
pirmās radio “Brīvība” pārraides uz Padomju Savienību. Būtisks trū-
kums bija tas, ka ne “Brīvā Eiropa”, ne “Brīvība” neraidīja igauņu, lat-
viešu un lietuviešu valodā.

Pēc NCFE nodibināšanas politiski aktīvie trimdinieki no Baltijas 
valstīm mēģināja vērsties pie komitejas amatpersonām un amerikāņu 
politiķiem ar lūgumu uzsākt šādas pārraides. Baltiešu apņēmība un 
centieni ietekmēt amerikāņu varasvīrus 50. gados neguva panākumus 
divu galveno cēloņu dēļ. Pirmais apsvērums, kura dēļ amerikāņu po-
litiķi un NCFE amatpersonas noraidīja baltiešu lūgumu, bija pārraižu 
dārgās izmaksas. Tā kā šādi Baltijas reģionam domāti radioraidījumi 
būtu tehniski sarežģīti, turklāt šajās padomju republikās bija neliels 
iedzīvotāju skaits, tika nolemts, ka tā būtu nelietderīga ierobežotu re-
sursu tērēšana. Otrs apsvērums bija tas, ka Amerikas Savienotās Val-
stis joprojām neatzina Padomju Savienības veikto Baltijas valstu anek-
siju 1940. gadā. Neatzīšanas politika bija tā uzskatu sistēma, caur kuru 

Jonathan H. L’Hommedieu



119

tika filtrēta jebkura rīcībpolitika. Amerikāņu valstsvīri apgalvoja, ka 
baltiešu trimdinieku organizēšana ar NCFE palīdzību atkārtotu šo val-
stu akreditēto diplomātu centienus vai arī padarītu tos nevajadzīgus. 
Turklāt baltiešiem domātās radio “Brīvība” pārraides, kuras varbūt 
būtu iespējams tehniski nodrošināt, varētu iztulkot kā vārdos neiz-
teiktu mājienu, ka Amerikas Savienotās Valstis atzīst Igauniju, Latviju 
un Lietuvu kā Padomju Savienības sastāvā ietilpstošas republikas. Ne-
raugoties uz vadošo baltiešu emigrantu organizāciju un vairāku ameri-
kāņu valstsvīru pūliņiem panākt pārraižu uzsākšanu 50. un 60. gados, 
budžeta apsvērumu dēļ šā jautājuma risināšana tika atlikta uz neno-
teiktu laiku. 

Pārsteidzošā kārtā 70. gados norisinājās virkne notikumu, kas deva 
ierosmi baltiešiem domātu radioraidījumu uzsākšanu (radio “Brīvība”) 
1976. gadā. Pirmkārt, 1971. gadā janvārī izcēlās skandāls, kad Klifords 
Keiss atklāja, ka CIP slepeni finansē radio “Brīvā Eiropa” un “Brīvība” 
raidījumus. Otrkārt, bija nomainījušās Amerikas Savienotajās Valstīs 
dzīvojošo igauņu, latviešu un lietuviešu trimdinieku paaudzes, un 
jaunā paaudze sāka pārvērtēt metodes un taktiku, ar kādu līdz šim tika 
aizstāvēta baltiešu lieta. Treškārt, rosīgāka kongresmeņu darbība ārpo-
litikā panāca to, ka tika pārskatīts radio “Brīvā Eiropa” un “Brīvība” 
budžets un piešķirts lielāks finansējums. Kamēr daži Kongresa locekļi 
Dž. Viljama Fulbraita vadībā, pakļaujoties starptautiskā saspīlējuma 
mazināšanās noskaņojumam, centās apturēt radio “Brīvā Eiropa” un 
“Brīvība” darbību, politiski aktīvie baltiešu trimdinieki un emigranti 
izmantoja savu augošo ietekmi kā vēlētāji Amerikas politiskās iekārtas 
ietvaros, lai atbalstītu tos, kuri cīnījās par minēto raidstaciju saglabā-
šanu, tostarp vadošos radio darbiniekus, Ričarda M. Niksona adminis-
trācijas pārstāvjus un kongresmeņus. Pēc divu gadu ilgas vilcināšanās 
tika nolemts saglabāt radio “Brīvā Eiropa” un “Brīvība” raidījumus un 
uzsākt pārraides baltieši valodās. Lai gan baltiešu emigrantu cīņa par 
šādām pārraidēm ilga vairākus gadu desmitus, baltiešu spēja elastīgi 
mainīt metodes un taktiku, ar kādu viņi 70. gados aizstāvēja savas in-
tereses, liecina par attapību un apsviedību, izmantojot Amerikas valsts 
iestāžu krīzi savā labā.

Iesniegts 12.07.2013.

Baltic Language Broadcasting




